tel./fax --- tel. kom. 693 917 733
szczecin@sitkrp.org.pl http://sitkszczecin.org.pl/
Miło nam poinformować, iż ukazały się dwie monografie naukowe członków Międzyuczelnianego Koła Transportu Działającego przy SITK o. w Szczecinie. Międzyuczelniane Koło Transportu zrzesza pracowników naukowych oraz studentów szczecińskich uczelni związanych z transportem i logistyką (Akademia Morska w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny).
Pietrzak O., Systemy transportu pasażerskiego w regionach - funkcjonowanie, kształtowanie, rozwój, Szczecin 2015
Książka podejmuje, na płaszczyźnie teoretycznej, empirycznej oraz koncepcyjnej, problematykę funkcjonowania, kształtowania, a także przyszłego rozwoju systemów transportu pasażerskiego w ujęciu regionalnym. Prezentuje wybrane wyniki badań pierwotnych, zrealizowanych wśród jednostek samorządowych oraz użytkowników systemu transportu pasażerskiego regionu zachodniopomorskiego, a także autorską koncepcję kształtowania systemu transportu pasażerskiego w województwie zachodniopomorskim. Podjęta w publikacji problematyka wynika głównie z zachodzących w ostatnich latach w otoczeniu systemów transportowych przemian społeczno-gospodarczych, które zdefiniowały konieczność poszukiwania rozwiązań zapewniających jak najwyższy stopień zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych użytkowników systemów transportowych, przy zachowaniu równowagi postrzeganej w wymiarze społecznym, ekonomicznym oraz środowiskowym. |
Pietrzak K., Towarowy transport kolejowy w Polsce. Konkurencja i konkurencyjność, Szczecin 2015
Książka, na płaszczyźnie teoretycznej i praktycznej, podejmuje problematykę funkcjonowania kolejowego transportu towarowego w aspekcie zmian zachodzących na europejskim rynku usług transportowych. Dla realizacji założonych w niej celów, autor dokonał przeglądu pojęć związanych z rynkiem, konkurencją, konkurencyjnością, liberalizacją oraz deregulacją, odnosząc wskazane pojęcia również do rynku usług transportowych. Autor dokonał ponadto charakterystyki przedmiotowej gałęzi transportu, wskazując przesłanki reform europejskiego rynku kolejowego oraz różne modele funkcjonowania tej gałęzi transportu. Część empiryczna pracy objęła zagadnienia praktyczne dotyczące rynku kolejowego w Polsce, w tym dotyczące przeprowadzonych procesów liberalizacji oraz oceny jego konkurencyjności względem innych gałęzi transportu. Istotną częścią książki są wyniki przeprowadzonych przez autora badań pierwotnych realizowanych dwuetapowo – wśród ekspertów rynku oraz przewoźników. Publikacja zakończona jest wnioskami wskazującymi na możliwe kierunki rozwoju rynku kolejowego w Polsce. |